Til tross for et krevende år i 2020 grunnet Covid-19, hadde Bergen havn en volumvekst på containertrafikk på 3,9% og passerte dermed toppåret i 2012.
40 671 TEU´s i 2020 representerer en oppgang på 3,9%, og havna passerer dermed toppåret 2012. Det er antall lastede containere i havnen som står for veksten i trafikken. En gledelig utvikling gitt retningsbalansen mellom import og eksport, som tradisjonelt er en utfordring for aktørene. Eksporten har økt med 6% sammenlignet med 2019 volumene.
Read the article in english here
Nedgang i Ro-Ro trafikken
I sterk kontrast til oppgangen i containermarkedet, er reduksjonen i trailertrafikken over Bergen Havn på 4 500 trailere for 2020.
Fjordline sine ro/pax skip er svært viktig for Bergen Havn både med hensyn til passasjerer og for transport av trailere. I 2019 transporterte Fjordline nærmere 11.000 trailere over kaikanten i Bergen, men Covid-19 restriksjoner ble det bråstopp i selskapets seilinger.
Det er vanskelig å dra noen konkrete konklusjoner av året 2020, men vi observerte i sommer at Fjordline sine kunder kom raskt tilbake når ruten ble operativ igjen. Vi tror at de samme kundene finner veien tilbake når pandemien avtar, og håper at vi for høsten 2021 er tilbake til en mer normal operasjon.
Nils Møllerup, Markedssjef i Bergen Havn
Ifølge analysene til Bergen Havn er det svært lite av volumreduksjonen i trailetrafikk som er flyttet over på de andre aktører i havna, i praksis betyr at disse trailerne er tilbake på landeveien i denne perioden.
Les også: Larvik Havn med vekst i godsvolum på seks prosent
Totalt opplevde derfor Bergen en nedgang på hele 33,6% i antall trailere over kai, og en tilsvarende nedgang i godsmengde på 36,4% vs 2019 for trailertrafikken.
Ny godshavn på Ågotnes 2027
Bergen Havn har nå startet prosessen med å planlegge en ny godshavn på Ågotnes med planlagt innflytting 2027.
I perioden frem til det, er det under planlegging et effektivitetsprosjekt på eksisterende areal som skal kunne ta unna veksten frem mot flyttedato. Til tross for utfordringer rundt pandemien, ser vi at spesielt shortsea markedet er økende, og at interessent blant store importører og eksportører er stor for å ta i bruk sjøveien direkte til/fra Vestlandet. Vi jobber derfor aktivt for at dagens fasiliteter er tilrettelagt for økte volumer de kommende år.