Hopp til innholdet

Nyheter

Jørn Askvik, Shortsea Promotion Centre, Vidsyn

Hev blikket og se fremover

Jeg ser frem til å delta på Norske Havner sitt fagseminar i Trondheim i september for å snakke om hvordan flytte gods fra vei til sjø, med bakgrunn i resultater fra den nasjonale vareeeierundersøkelsen og egne erfaringer fra å jobbe med å etablere selskaper i nye markeder. Vi er alle til for noen – hvis… Les mer »Hev blikket og se fremover

Hvordan flytte gods fra vei til sjø

Takk for invitasjonen for å snakke på Havnekonferansen i Kristiansand om et tema jeg brenner for – Markedsutvikling! Fantastisk å samhandle med så mange mennesker igjen ansikt til ansikt. Havnekonferansen arrangeres av Kristiansand Havn i samarbeid medAgder fylkeskommune, Business Region Kristiansand, Shortsea Promotion Center, Havnemagasinet og Norske havner. Bakgrunn Havnekonferansen starter opp som en del… Les mer »Hvordan flytte gods fra vei til sjø

Et uvanlig år for sjøtransport

Til tross for et krevende år i 20210 som en følge av pandemien, registrerer vi en liten økning i godstransporten med lasteskip. Den maritime bransje viser hvor robust den maritime transportkjeden er gjennom opprettholdelse av en tilnærmet normal flyt i godstransport til sjøs.

Emballasje Smurfit Kappa

Bærekraft integrert i hver fiber

Smurfit Kappa, er et av verdens ledende leverandører av papirbasert emballasje, med bærekraft sentralt i selskapets sirkulære forretningsmodell. Selskapet utfordret egen logistikk og reduserte CO2 utslippene på transport med utrolige 9,3 millioner kg. Målet for Smurfit Kappa er å drive frem positive endringer i alle ledd i verdikjeden; fra bærekraftige innkjøp og minimering av miljøpåvirkningen… Les mer »Bærekraft integrert i hver fiber

Lasting og lossing i Bergen Havn

Bergen Havn med vekst i containertrafikken på 3,9%

Til tross for et krevende år i 2020 grunnet Covid-19, hadde Bergen havn en volumvekst på containertrafikk på 3,9% og passerte dermed toppåret i 2012.

760 000 tonn er flyttet fra vei til sjø

Siden 2017 har Kystverket gitt tilskudd til redere for å etablere nye sjøtransporttilbud som kan konkurrere med veitransport. Hittil har mer enn 760 000 tonn gods blitt flyttet over på sjøveien med ordningen. Årets søknadsfrist er 10. mai 2021. Tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til sjø er en del av regjeringens satsing på å… Les mer »760 000 tonn er flyttet fra vei til sjø

Bærekraftig logistikk fra produksjon til kunde

Nutrimar på Frøya sender 14 000 tonn foredlet vare til Europa, USA og Asia årlig, 95% går sjøveien. Ifølge selskapet, den mest bærekraftige måten å eksportere på. 95 prosent av Nutrimars eksport går sjøveien. Det nye linjetilbudet som ble realisert gjennom prosjektet til Kysthavalliansen, for å frakte fersk sjømat fra Midt-Norge til Europa, åpnet opp… Les mer »Bærekraftig logistikk fra produksjon til kunde

Larvik Havn med vekst i godsvolum på seks prosent

Til tross for et uforutsigbart marked grunnet Covid-19, hadde Larvik Havn en volumvekst på gods på seks prosent i 2020. Samlede lastemengder over Larvik Havn utgjorde to millioner tonn i 2020, noe som var 6 prosent høyere enn året før. Veksten henger blant annet sammen med gods på ferje, som økte med over 20 prosent fra… Les mer »Larvik Havn med vekst i godsvolum på seks prosent

Ny transportrute mellom Polen, Sverige og Vest-Norge

Sea-Cargo starter opp ny ukentlig transportrute mellom Polen, Sverige og Vest-Norge. Ruten er en del av en total omlegging med nye transportruter, dobling av kapasitet og en helt ny flåte tilpasset et moderne og fremtidsrettet transportsystem. Med oppstart av ny ukentlig transportrute for rullegående last mellom Polen, Sverige og Vest-Norge, øker Sea-Cargo sitt transport nettverk… Les mer »Ny transportrute mellom Polen, Sverige og Vest-Norge

De mest leste artiklene i 2020

Her følger oversikten over de 10 mest leste artiklene i 2020. Ta en titt, og se om det er noen av artiklene du ikke har fått med deg.